Kami menyediakan perkhidmatan katering di sekitar Kuala Terengganu utk semua majlis dan juga membekalkan pelbagai jenis makanan lain termasuk kek2 yg semestinya sedap2 semuanya. Kami juga menerima tempahan kek luar dari Terengganu. Semua orang boleh menikmatinya. Terkini, Shita Food And Catering juga mula mengajurkan kelas....Nantikan info2 terbaru berkaitan modul kelas.

Tuesday, April 14, 2009

Nasi Dagang

Bawang merah n halia yg di mayang halus..utk digaul bsama nasi nanti..mesti kena ada..kalau tak bukan nasi dagang namanya...itu kata org la..

halba yg direndam terlebih dahulu..pun untuk di gaul dalam nasi nanti

Santan pekat..final stage nanti..gaul dlm nasi..

periuk kukusan...dah standy dengan daun pisang ditepi2..supaya nasi tak melekat

dah ready untuk dikukus..

nasi yang dikukus tadi dicurah dalam bekas berasingan dan mesti digaul dengan air kosong terlebih dahulu dan biarkan seketika dalam 15minit..tujuannya nak bg beras tu kembang

selepas 15min, masukkan balik beras tadi untuk dikukus kali kedua..selang selikan beras dengan daun pandan ye..supaya nasi kita wangi..lepas masak (tgk periuk kukusan kita naik wap!!)..keluarkan dan curah dalam bekas berasingan pastu mula lerr gaulkan dengan bawang merah, halia, halba, santan pekat, gula n garam...to taste..

lauk nasi dagang...ikan tongkol@ ikan aye@ ikan kayu...ikan yg sama je

hasilnya....Nasi Dagang @ SFC
Okay...ni aktiviti harini..memang ni bukanla step yang lengkap untuk membuat nasi dagang tapi sekurang kurang nya korang dah dapat gambaran tentang proses membuatnya...takla terlalu senang dan tak juga terlalu payah..so bagi sesiapa yg berada di kawasan kuala terengganu dan juga kawasan yg di cover perkhidmatan SFC..yang teringin nak merasa boleh la call saya 019-9876422 (shita) untuk membuat tempahan ye..ok sila menjamu mata....

1 comment:

  1. dah lama tak wat nih...teringin lah plak...asal kuala terengganu aci ke? tp duk japan...hehehe...

    akak mai amik award ya...

    ReplyDelete