Kami menyediakan perkhidmatan katering di sekitar Kuala Terengganu utk semua majlis dan juga membekalkan pelbagai jenis makanan lain termasuk kek2 yg semestinya sedap2 semuanya. Kami juga menerima tempahan kek luar dari Terengganu. Semua orang boleh menikmatinya. Terkini, Shita Food And Catering juga mula mengajurkan kelas....Nantikan info2 terbaru berkaitan modul kelas.

Sunday, May 24, 2009

Ibu Nasi

antara bahan2 utama yg mesti ada utk mula2 menumis ibu nasi ialah daun pandan, cengkih, pelaga hijau, kayu manis, bunga lawang dan bawang besar..

tengah menumis bhn2 diatas tadi...minyak sapi dan minyak masak mesti dicampurkan sekali..(ini versi SFC..mungkin sama atau tak sama dengan yg lain ye )

ni la rupanya Ibu Nasi...kaler pun dah bertukar lepas di campur dengan bahan2 yang lain..ok baca detail kat bawah..

Kali ni saya nak kongsikan satu teknik penyediaan nasi minyak, beriani, bukhari, tomato, pilaf dan beberpa nasi yg sekonsep dgn nya dengan cepat.. namanya IBU NASI..mungkin ada yang tak penah dengar...dan mungkin juga ada yg dah biasa dengan teknik ni atau namanya aje lain...tak kisah la yer..org meniaga biasa gunakan teknik ni.. Ibu Nasi ialah rangkuman bahan2 utama dalam penyedian nasi2 tersebut..Pic atas sekali - Bahan2 yang perlu untuk menumis.. minyak masak + minyak sapi...bawang besar (mayang halus)..daun pandan, pelaga hijau atau putih, bunga lawang , cengkih n kayu manis...tumis sampai la bawang kekuning kuningan.. Pic tengah - bahan2 tadi sedang ditumis...masa ni bau yang keluar memang harum.... Pic bwh sekali - setelah kuning bawang tu...masuk kan halia (blend)...susu cair...tomato sos..gula dan garam.. itu aje.. gambar atas tu saya sediakan utk nasi sebyk 300 org makan..saiz periuk 32cm.. bila nak masak nasi minyak contohnya ye...saya cuma perlukan ibu nasi mengikut sukatan SFC... masuk kan beras(basuh n toskan)...air...n marjerin skit..n rasa kalau perlu tambah gula or garam...itu saje...jimat masa kan..Ibu nasi boleh disimpan sampai 2minggu..insyallah tak rosak...
apa pun saya hanya berkongsi teknik yang saya gunakan shj..mungkin org lain mempunyai teknik mereka yang tersendiri kan atau yg lebih mudah..saya tumpang gembira kalau2 teknik dan info ini dapat membantu sesiapa yang membaca entry ni..

4 comments:

  1. Salam Shita..

    Pertama kali dengar istilah ibu nasi...ni kira bahan2 utama dan cara masak nasi beriani dan seangkatan dgnnyakan. lama gak boleh simpan ibu nasi..2 minggu..kena simpan dlm peti ais ya.
    naik merimbun muffin kat bawah tu...elok jadinya...kenyang dpt sebiji dua buat minum ptg.

    ReplyDelete
  2. salam mamasya...tak payah simpan dlm peti ais.. kat luar je..memang tahan lama.. let say nak buat beriani..follow mcm nasi minyak n tambah rempah beriani..stok ayam n daun2 yg berkenaan..senang kan... a'aa...muffin org dewasa tu...bdk2 confirm tak suka nye..sbb ada cinnamon tu :)

    ReplyDelete
  3. good idea nih...nanti leh try buat...

    ReplyDelete
  4. aishah..cuba jgn tak cuba..

    ReplyDelete