Kami menyediakan perkhidmatan katering di sekitar Kuala Terengganu utk semua majlis dan juga membekalkan pelbagai jenis makanan lain termasuk kek2 yg semestinya sedap2 semuanya. Kami juga menerima tempahan kek luar dari Terengganu. Semua orang boleh menikmatinya. Terkini, Shita Food And Catering juga mula mengajurkan kelas....Nantikan info2 terbaru berkaitan modul kelas.

Sunday, January 17, 2010

Opor Daging


tgh masak...lama gakla...kalu nak cepat
rebus dulu daging siap2


Opor Daging Ready.

ni saya belajar dari makcik saya di Pekan, Pahang...saya tak gunakan
rempah opor...tp saya guna rempah daging yg saya jual tu..
asasnya lebih kurang aje rempah tu..
sapa2 ter rajin nak cuba tgk cara kat bwh ye
saya tak berapa pandai nak sukat accurate sgt..
kita main agak2 la ye best skit.

Resepi Opor Daging

1kg daging ( asalnya lauk ni kena potong besar, tp kecik kan pon takpe)
bahan tumis:
bawang besar
bawang putih
halia
cili boh
rempah opor 1-2 sudu besar ( rempah daging pon okay)
kerisik 2 sudu (kalau nak lg gelap kaler, blh tambah lg skit)
lengkuas (blend n ambik air)
serai (blend n ambik air)
belacan secubit
asam jawa (air)
santan pekat 500ml
garam gula secukup rasa

cara2 membuat nya :
1. panaskan minyak . Tumis cili boh sampai garing sikit n letak gula.. kalau
tak moo pedas sgt la..pastu masuk kan bawang besar, halia n bawang putih
yang dah di kisar..masuk kan air lengkuas dan serai...masuk kan rempah
opor atau rempah daging...masak sampai garing n naik bau

2. masukkan daging tadi...air sikit..belacan..kerisik..n masak sampai daging
empuk...jgn lupa garam n gula n air asam...bila daging mula lembut baru
masuk santan pekat

3. masak sampai naik minyak..jgn risau..nak dptkan kaler hitam tu..ia dtg
dari rempah n kerisik...bukan dari kicap ye..

4. dah empuk...maknanya masak la tu..boleh hidang..

selamat mencuba..saya kurang pandai buat ayat cantik2 mcm dlm resepi
buku masakan tu...ni ikut imaginasi aje ni..blh hidang dgn nasi putih, nasi
tomato, beriani dll.


No comments:

Post a Comment